Saturday, December 15, 2007

When and how do I become a master? 老師要我趕快出師?

哈,老師今天跟我說希望我趕快能夠有辦法自己找問題、自己解問題。他說,希望我能趕快出師,不用讓他還要帶著我一步一步想。哈,我也很想啊。

我有很多時候陷入思考的泥沼,思考的盲點。自己要好好「想想」,我是怎麼「想」的。我常常費了很多勁,把思考精力花在不是很重要地方,或是看不出問題點在哪裡;經常思考茫然不頭緒,沒有脈絡。這些都值得好好檢討。

不曉得是不是大家都跟我一樣,一直訓練的是「理解」的能力,而思考解決問題的能力卻一直很弱。也就是說,看了一堆大師的 paper,但是自己寫不出一篇像樣的 paper 來。不過,我覺得至少我在寫作上有明顯的進步了,因為沒有像上次那樣寫出一篇到處是問題 (甚至是邏輯上的問題) 的 paper。

怎麼想?往哪裡想?要想什麼?要解什麼?什麼東西是重要的?......

3 comments:

BarrosH said...

我所有的能力都很弱,泣.....

Maggie said...

原來不只我覺得喔?
你對我說的話的【理解能力】也不挺好…

Jones said...

Dear 莊傑:
I am Chuan Min Lee. Do not feel sad or disappointed. I believe that you will get over it. Now I am going to quit my job in Toko University. Although as the chairman of Department of Animation Design and Game programming, I earn more than NT. 80,000 a month at Toko University. However, I get too many adminstrative duties to work on my research. One day if you also have adminstrative duties to do at a university, you will find research is the best one you would like to do. Good luck to you.